الثلاثاء، أغسطس 29، 2006

اربعه ريشه !!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟

لقد كنت اصدق كلام الاعلام و الكتب بان مصر هي مهد الوحده الوطنيه و اعتقد ان ذلك كان بسبب انني لا اهتم بهذا الموضوع و لانني نشات في مدرسه راهبات فكنت بحب مدرسيني و هم مسيحيين و عادي و لكن في الشهور الماضيه تغيرت هذه النظره المثاليه الاعلاميه تماما و كان ذلك عن طريق عده مواقف بعيدا عن الاحداث الكبيره مثل حادث الاسكندريه و لكن هذه المواقف كانت شخصيه اكثر و سارويها لكم بالتدريج الزمني:
1-منذ عده اشهر كنت اركب تاكسي و كانت تجلس بجانبي فتاه مسيحيه لا اعرفها و لكنني استنتجت ذلك و كذلك فعل السائق و بعد ان نزلت من التاكسي وجدته يبتسم و يقول لي "اربعه ريشه وللا يهمها" لم ا فهم ما قاله لاول وهله فطلبت منه ان يعيده ظنا انني سمعت خطا فاعاده و لكنني لم افهم فاكتفيت بهز راسي و صمتت ثم بعدها بدقائق بعد ان نزلت من التاكسي و انا افكر فيما قاله و فهمت فهو يقصد بالاربعه ريشه الصليب الذي يطبع على ايدي المسيحين و يقصد ب "وللا يهمها "انها كانت مش محجبه و لابسه كم قصير و حلوه يعني
(على فكره العباره ممكن تكون مشهوره بس انا اول مره اسمعها في حياتي) طبعا انا استغربت بس قلت معلش ده راجل بسيط و معندوش وعي كافي و كل اللي يعرفه بان احنا صح و هم غلط .
2-منذ ايام كنت اسير مع بعض الصديقات فكانوا يبدين تضايقهن من صديقتنا المسيحيه لانها تركتهم لتسير مع صديقه لها مسيحيه ايضا و بداوا يدخلوا الموضوع في الدين و انهم كلهم حيروحوا مع بعض النار و قالت احداهم مع انني احبها و لكنها تعتبرني في الاول و الاخر عدوه لها فحاولت ان اقنعهن ان يلتمسن لها العذر اولا يمكن تكون رايحه معاها مشوار بعدين فيها ايه لما تفضل المسيحيه على المسلميت لسببين
اولا: انا لو مكانهم و عايشه في مجتمع كله مسيحي و الاقليه هم بس المسلمين اكيد حاعمل زيها و افضل ان انا تكون علاقاتي القويه مع الاقليه المسلمين اللي زيي .
ثانيا : في المدارس الحكوميه الاعدادي و الثانوي يضعون المسيحيات في فصل واحد حتي تتوافق حصص الدين فمن الطبيعي ان تزداد علاقتهن ببعض يعني حتى لو انها لا تفرق في المعامله بين المسلمين و المسيحيين فسوف تزداد علاقتها بهم
و في النهايه غيرنا الموضوع و لم يغير احد افكاره و كانت هذه الصدمه الثانيه لي فهؤلاء متعلمات و لا ينفع لهم العذر السابق .
3-الموقف الثالث حدث البارحه و كان هو القشه التي دفعتني لكتابه البوست عن هذا الموضوع فقد كنت اركب انا و نوران تاكسي -برضه-و كانت تركب معنا فتاه مسيحيه طلبت منه ان يوصلها للكنيسه و قد ركبنا معه و كانت هي معه و كان يشغل شريط قرأن و لا اريد ان اظلمه و اقول انه بيعند فيها يمكن بيسمعه دايما المشكله بقى انها برضه بعد ما نزلت قعد يقولنا " رايحه الكنيسه تعمل ايه دي رايحه تاخد ذنوب عالفاضي , دي بتبقى الست عندها ستين سنه و بتروح الكنيسه-قصده انها لسه ماتهدتش للاسلام-"برضه سكتنا مع اني فكرت اناقش بس قلت انا حنفخ في قربه مقطوعه و كانت الثاثه .
و اكتشفت -صحيح متاخر جدا -ان انا لما كنت بنتقد امريكا عشان عندهم تعصب بانواعه-التفاصيل في بوست اخر ان شاء الله و ده مش كلامي-كنت بانتقدنا احنا لان احنا شعب بياكل في بعضه من جوه و تفكير اصحابي ده بيمثل عقليه بنات عندهم 15 سنه يعني ده اللي نشاوا عليه يعني ده تفكير الكبار كمان
و لا اريد ان اعطي صوره للمسيحيين ان احنا كلنا بنكرههم لا يعني انا واحده و اكيد في كتير زيي و اكتر لما بتعامل معاهم بفتكر حديث الرسول (صلى الله عليه و سلم )استوصوا باقباط مصر خيرا فان لهم ذمه و رحمه
بس مشكله الشعب هو برضه الجهل ثم الجهل ثم الجهل ثم التربيه.
عذرا للاطاله

24 Comments:

At 12:08 م, أغسطس 29, 2006, Anonymous Fady W E said...

Ya nada

It's my first time to come to ur blog
but i really liked ur post
it is rare in our life nowady to meet personnes like you (and most of times they are educated fee "madaress ROhban ")

bass the problem is really growing every day...and became clear...

the christians also make an idiot action
we close our societies into churches only

so we stop knowing others
and others knew nothing about us too

RABENNA YOSTOR 3all alad fel senein elgayya

 
At 1:56 م, أغسطس 29, 2006, Blogger فانتوماس said...

عندك كل الحق في اللي بتكتبيه احنا ناس متعصبين جدا وشايفين اننا كويسين جدا وبنعيب علي الدنيا كلها بكل العيوب اللي فيينا . الله ينور

 
At 2:42 م, أغسطس 29, 2006, Blogger Egypt Camira said...

مفيش فايدة ..
ربنا يستر عليكى يا مصر

 
At 3:35 م, أغسطس 29, 2006, Blogger Geddo Iskandar said...

ندا - كلامك جميل جدا و أنا أتفق معاكي تماما
المشكلة مشكلة الثقافة - عندنا خوف من الآخر
والمسيحي بيمثل لينا الآخر ده

وقت منقدر ندخل الأوضة الضلمة ومنخفش - أكيد حنعرف مين اللي قاعد جوة ده ... الغول ولا الحطاب!!

------

البلوج بتاعك جميل - أحييكي عليه

 
At 4:02 م, أغسطس 29, 2006, Blogger Mongey said...

صح كلامك و فعلا في نوع من عدم احترام عقائد الغير واعتبارهم كفره وده بقي فكر ثابت عند كتير من الناس للاسف

 
At 4:57 م, أغسطس 29, 2006, Blogger A night dreamer said...

its only one of numerous aspects of stupidity in the Egyptian way of thinking. Like your blog.

 
At 8:01 م, أغسطس 29, 2006, Blogger nada said...

fady w e
اهلا بيك في المدونه و انا موافقه معاك بس عايزه اوضحلك ان مش شرط انه يكون اللي متربيين في مدارس راهبات نظرتهم حياديه يمكن على المدى الطويل بس اللى بيحصل ايه بييجي العيل و هو في حضانه يقول لمامته انا عايز اروح الكنيسه زي صحابي فييجي من الاهل رد فعل طبيعي انهم يقولوله لا احنا مسلمين لكن هم مسيحيين فتتركب دماغه ان في احنا و هم بس هو ممكن فعلا لما يكبر وسط مسيحيين ده ياثر على نظرته و شكرا

فانتوماس
اهلا بيك لاول مره و شكرا

Egypt Camira
اهلا بيك و فعلا ربنا يستر على مصر


geddo iskandar
شكرا و اهلا بيك و هي فعلا مشكله ثقافه لان في حاجات بنخاف اصلا نتكلم فيها
و على فكره انا فهمت قصدك ايه بس انا معرفش حكايه الغول و الحطاب دي . و شكرا

mongey
شكرا للمرور و التعليق

a night dreamer
welcome to the blog and thank you

 
At 9:38 م, أغسطس 29, 2006, Anonymous دينا عادل said...

كنت أصدق في الماضي عندما كنت طفلة صغيرة بريئة ما يقال في وسائل الاعلام الحكومية عن الوحدة الوطنية في مصر . ظللت هكذا إلى أن خرجت إلى الحياة العملية ورأيت كيف ينظر كل طرف الى الطرف الآخر وتأكدت أن الكراهية شعور متبادل بين المعسكرين بل ورأيت ناس يتحفظون في حكمهم على الطرف الآخر حتى يعرفوا ديانته حتى أنني في إحدى المرات اضطررت لإظهار بطاقتي الشخصية لإحدى المسلمات التي دهشت وأصفر وجهها عندما رأتني أصلي (حيث أنني غير محجبة ولا يدل أسمي الثنائي على ديانتي شفت الاستفزاز؟)

 
At 9:50 م, أغسطس 29, 2006, Blogger noran said...

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

 
At 10:01 م, أغسطس 29, 2006, Blogger noran said...

رائع يا ندا
صحيح انا كنت باحاول اسرق الفكره منك بحجة ان انا اللي دافعه فلوس التاكسي وكده وشوية بلطجه
لكن بجد سردتيها بشكل رائع

 
At 10:04 م, أغسطس 29, 2006, Anonymous ألِف said...

أهلا بك في مصر: بلد المسلمين و "الأخوة" المسيحيين أحيانا.

أقول لك على حكايات تانية:

أنت عارفة أن المسيحيين بيربوا أسود في أقبية الكنائس علشان يرموا فيها المسلمين؟ و أن أقبية الكنائس مليانة دهب و كنوز و أسلحة علشان لما المسيحيين يحاربوا المسلمين؟

طب عارفة أن القسس المسيحيين لابسين أسود حدادا على وجود الإسلام و المسلمين في مصر، و أنهم يوم ما يخلصوا منهم هيلبسوا أبيض؟

أكيد عارفة أن المسيحيين ريحتهم و ريحة بيوتهم وحشة؟ و أنك لازم ما تكليش من أكل يقدمهولك مسيحي لأانه هيحاول بأي طريقة يأكلك خنزير.

دا غير طبعا أن المسيحيين نفسهم أمريكا تحتل مصر.

كل دي و هلاوس شعبية تانية كتير منتشرة بين المصريين عادي جدا..

 
At 12:40 م, أغسطس 30, 2006, Blogger nada said...

دينا عادل
شكرا لمرورك و تعليقك
و ده فعلا استفزاز

noran
نعم يا ماما انتي دافعه فلوس التاكسي و انا دافعه حاجات تانيه كتير كده متخليناش نسيح على بعض
و عموما شكرا

الف
اهلا بيك لاول مره هنا
اسود ؟!اشمعنى اسود يعني في حاجات مؤلمه اكتر من كده و بتقتل اسرع مش كده و للا ايه
شكرا ليكي

 
At 1:16 م, أغسطس 30, 2006, Blogger BaTresYa said...

ندى
ياسلام عليكي
قبل ما اقول اي حاجه انا مسلمه
يعني مش بدافع لغرض تاني
شوفي يا ندى
انا عندي مدرسه مسيحيه عمري ما فكرت في يوم انها مسيحيه غير لما بشوف الصليب في بيتها
صدقيني انها قمة الاحترام والإخلاص والضمير بجد
كانت احياناً بتخلي ابن خالي وبنت خالتي لما بيكونوا عندها فتره طويله يقوموا يصلوا
والمدرسه دي الى الآن علاقتنا بيها كويسه جداً
تاني حاجه

المفروض اني اتعامل مع اي انسان
بعيداً عن ديانته افكاره معتقداته
كل انسان حر
انا مسلمه مش مسلمه علشان اهلى مسلمين لا
انا مسلمه لأني عايزه اكون مسلمه

وعلى فكره المسيحين بيساعدوا بعض جداً

وبناتهم احياناً مؤدبين جداً

ياجماعه عيب نكون كدا بجد

كل انسان حر
ازاي عايزين ديمقراطيه وحريه
وانتم نفسكم متكتفين بمعتقدات وافكار تهجيصيه

 
At 1:11 ص, أغسطس 31, 2006, Blogger nada said...

batresya
اهلا بيكي
اكيد طبعا كل انسان حر في دينه دي حاجه بينه و بين ربنا
و اكيد المسيحين فيهم الكويس و الوحش زي المسلمين
و فعلا عمر ما حيبقى فيه ديموقراطيه في البلد ككل غير لما احنا كافراد يبقى بينا ديموقراطيه
و شكرا

 
At 8:24 م, سبتمبر 01, 2006, Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

عزيزتي ندي \والله الموضوع ده فيمنتهي الخطوره ومن اعتقادنا ان دييننا هو السماحه فنحن لا نقبل الدنيه في ديننا ولكن ممكن يكون فيهم حلوين وهم قله ولكن اللي في القلب في القلب

 
At 12:28 م, سبتمبر 02, 2006, Blogger nada said...

محمد مفيد
اعتقد اننا منقدرش نحكم هم فيهم كويسين و للا لا لان المسيحيه بتدعو للاخلاق الكويسه و الاسلام كمان يبقى دلوقتي فيه عاملين ياثروا على اخلاق الانسان
1-ضمير الشخص نفسه ان كان هو عايز اصلا ينفذ دينه و تبقى اخلاقه كويسه
2- الدين نفسه ان مقنع كفايه ان الانسان يؤمن بيه و ينفذه
و يتهيالي ان حكايه اللي في القلب في القلب دي نتيجه ان احنا بنحس دايما ان في منافسه بين الاديان فبيبقى اصحاب الدين الثاني هم الخصم بس يعني كل المطلوب الروح الرياضيه
و شكرا

 
At 2:31 م, سبتمبر 09, 2006, Anonymous غير معرف said...

موضع جدير بالمشاركه نحن جميعا لا يهمنا الا المعاملة
الطيبه سواء من مسلم او مسيحى الدين المعاملةو لو اساء مسلم لمسلم او مسيحى لمسيحى شوف ماذا يحدث لكن الاساءه لمجرد اختلاف الين او العقيده ف هو دة الجهل بعينه كل مخلوق ربنا هيحاسبه مش احنا البشر

 
At 10:00 ص, ديسمبر 23, 2006, Anonymous غير معرف said...

تعليقا على موضوع اربعة ريشة !!!
اهلا بيكى انا اسمى محمد انا عمرى معلقت على الموضوع دة فى حياتى لكن معرفش لية حبيت انى اوضحلك شى مهم انتى لما اتناقشتى فى الموضوع اتناقشتى بنظرة مش موضوعية او خلينى اقول انها مش حيادية ... انا مش حابب انى استفيض فى الشرح لكن باختصار هحكيلك موقف او موقفين مروا عليا فى حياتى ومن خلال الموقفين دول انتى هتفهمى انا عايز اقولك اية ... فى صديقة ليا كانت فى كلية هندسة كانت مش محجبة واسمها مكنش بيدل على انها مسلمة وهيا كانت زيك بالضبط او خلينى اقول ان ظروفها ووسطها الاجتماعى قربها من صديقات مسيحيات ( ودة طبعا مفهوش اى شى غلط ) هيا مكنش عندها اى نوع من انواع التممييز بين المسلمين والمسيحين اللى حصل باختصار معاها انها كانت بتاخد درس من صديقات مسيحيات والاستاذ اللى كان بيديها الدرس كان مسيحيى ويعرف صحبتها كويس وافتكرها مسيحية زيهم اللى حصل واللى انا وقفت عنده كتير هو انها حكتلى ان الاستاذ دة فى اول يوم فى الدرس اتفجأت بية بقولهم انهم لازم يذاكروا كويس ولازم يتفوقوا ولازم يجتهدوا وينجحوا بتفوق ولحد كدة مفيش اى مشكلة لكن اللى بعد كدة هو اللى فعلا مشكلة واللى وقفت عندة كتير لما سمعتة وهو ( لازم نتفوق علشان نكون احسن منهم ( يقصد (المسلمين ) قالهم كدة بالحرف الواحد لازم نتفوق عليهم وندخل كليات القمة ومش بس كدة لازم نتفوق فيها عشان نوصل للمناصب الرفيعة فى الدولة احنا احنا افضل منهم . هو دة باختصار كان فكر المدرس وحطى ميت الف خط تحت كلمة مدرسهم اذا كان دة فكر معلمهم ففكر قادتهم اية مش عايزك تفتكرى انى متحامل عليهم لكن لو فى مسلمين دى نظرتهم عنهم فدة مش من فراغ مفيش تواصل بينا لان دة ممنوع عليهم او خلينى اقولك ان فى قيود عليهم خصوصا البنات سواء قيود دينية او اجتماعية واللى قالى كدة اكتر من صديق مسيحى انا مش مع دول ولا مع دول بمعنى مش بناصر لا الفكر دة ولا الفكر دة انا بس حبيت اوضحلك ان مش بس النظرة دى موجودة عند المسلمين لا دى كمان موجودة عند المسحيين ومش هبالغ لو قلت انهم بيزرعوا دة جواهم

فى النهاية عايز اقولك حاجة مهمة لما تيجى تناقشى حاجة بالاهمية دى ياريت تكونى موضوعية وتنقشى الموضوع من كل جوانبة ولما تطرحى موضوع للمناقشة لازم تكونى موضوعية فية لابعد الحدود

انا لا مع الفكر اللى انتى اتكلمتى عنة لان دينا كمسلمين هودين تسامح ومحبة ولا مع الفكر اللى موجود عند كتير من الاخوة المسيحين واللى اتكلمت عنة من خلال الموقف اللى حكيتة لكن علشان نبنى جسور من التفاهم والاخاء الحقيقى مش التفاهم والاخاء اللى بنشوفهة من خلال التهانى اللى بتبقى بين رجال الدين فى الجانينن لازم نبدا بالقاعدة لازم نبدا نغيير المفاهيم بتاعة الاطفال فى الجامع او الكنسية عموما ربنا يهدينا جميعا وربنا يوفقكم لما يحب ويرضى .
سبحانك اللهم لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك
محمد - القاهرة 33ديسمبر 2006

 
At 9:16 م, يناير 17, 2007, Anonymous غير معرف said...

ندا سيبك من الكلام ده وتعالي مصي زبري

 
At 6:33 م, يناير 22, 2007, Anonymous عزت عزيز حبيب المحامي said...

عزيزتي الآخت ندي .تخية ملؤها المحبة والسلام
اولا احييكي علي مدونتك هذه واو ان اضيف تعليقا علي ما جاء بها تحت عنوان أربعة ريشة :!؟
batresyaاولا اشكر الاخت باتريسيا
لان ما كتبته :المفروض اني اتعامل مع اي انسان
بعيداً عن ديانته افكاره معتقداته
كل انسان حر
انا مسلمه مش مسلمه علشان اهلى مسلمين لا
انا مسلمه لأني عايزه اكون مسلمه وهذا خير ما يكتب اذا كنا بالفعل نتعامل مع بعض كانسان يتعامل مع انسان يشاركة في الحياة التي وضعها لنا الله سبحانة وتعالي
وإذا استمر التعصب الاعمي يسيطر علي قلوب وعقول هؤلاء المهووسين أيا كانوا فسوف نقول علي مصر السلامة يعني التعصب يقضي عليها ويمحو الاخضر واليابس
المحبة فقط هي التي تعيش ويعيش بها الانسان المصري ايا كان
ولا تنسي اننا نؤمن بالمقولة التي تقول ان الله محبة ومن لا يحب اخية الانسان فهو لا يعرف الله
فهل انا ان نعيش في محبة وود وسلام حتي يمكننا ان نعرف الله علي حق؟
تحية حب لكم جميعا

 
At 9:35 م, مارس 07, 2007, Anonymous غير معرف said...

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ))

 
At 3:47 م, أغسطس 20, 2011, Anonymous موقع زواج said...

اة الهدف من اسم الموضوع دة يعنى
ارجوا التوضيح

 
At 9:37 ص, أكتوبر 08, 2012, Anonymous العاب said...

well done

 
At 4:19 م, ديسمبر 15, 2012, Anonymous السيارات said...

موضوع جميل

 

إرسال تعليق

<< Home